Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w czerwcu zarejestrowano 2 949 motocykli. Lepsze wyniki, zanotowano tylko w latach 2015-2016. Dane są tym bardziej optymistyczne, gdy porówna się je do wyników sprzedaży w innych segmentach branży motoryzacyjnej. Motocykl może okazać się hitem wakacji w cieniu COVID-19.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w czerwcu zarejestrowano 2 949 motocykli. Lepsze wyniki, zanotowano tylko w latach 2015-2016. Dane są tym bardziej optymistyczne, gdy porówna się je do wyników sprzedaży w innych segmentach branży motoryzacyjnej. Motocykl może okazać się hitem wakacji w cieniu COVID-19.
Polski rynek motocyklowy jest na fali wznoszącej od wielu lat. To jest ewenement w porównaniu z wieloma krajami europejskimi i dojrzałymi rynkami. Na zachodzie skala sprzedaży tych pojazdów jest nieporównywalnie większa niż w Polsce, ale rynki te przestały rosnąć, bo Millennialsi nie są tak zafascynowani motocyklami, jak pokolenie ich rodziców. W Polsce sytuacja w przypadku pokolenia Y i Z, czyli generacją przyszłych i potencjalnych odbiorców wygląda podobnie. Jednak w naszym kraju wielu kierowców, którzy kiedyś motocykl mieli, dziś wraca do dawnej pasji i decyduje się na nowe maszyny spełniając w ten sposób młodzieńcze marzenia. Od kliku lat najwyższe wzrosty sprzedaży rejestrują marki premium czyli np. Harley Davidson i BMW.
Turystyka motocyklowa – krajowa czy zagraniczna?
Polskich motocyklistów można spotkać w najodleglejszych trasach świata, i nie chodzi tu o Portugalię czy Hiszpanię, choć są to oczywiście bardzo popularne kierunki. Polacy chętnie eksplorują na motocyklach Amerykę Północną i Południową, Azję czy Afrykę. Na rynku pojawiło się wiele podmiotów, które specjalizują się w organizacji tego typu wyjazdów, a niektóre z nich są postrzegane jako liderzy rynku europejskiego.
– Specjalizujemy się w organizacji profesjonalnych wypraw motocyklowych, z pełnym zapleczem technicznym i logistycznym, wyselekcjonowanymi trasami, partnerami z różnych obszarów. Każdego roku otwieramy nowe kierunki, nasze motocykle i klientów można spotkać w Tajlandii, Nowej Zelandii czy Kolumbii. Mamy też dwie bazy w Europie. Ten rok będzie dla nas szczególny, ponieważ część wyjazdów musieliśmy przełożyć. Cieszy mnie jednak fakt, że nasi klienci zostali z nami i tak jak my czekają na pełne otworzenie granic w miejscach, które planowali odwiedzić. Nasze europejskie bazy już mogą działać, a pierwsze grupy powoli pakują bagaże na wyjazd na Sardynię czy Sycylię – komentuje Piotr Wyderka, właściciel ADV Poland – motocyklowe biuro podróży.
COVID, wakacje i motocykle
Bieżący rok jest bardzo specyficzny, choćby z tego względu, że motocyklowe wakacje łatwiej zrealizować niż te rodzinne. Motocykle dają dużą swobodę przemieszczania się poza utartymi szlakami, z założenia dają nam komfort podróży indywidualnych lub w małej grupie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że profil polskiego podróżnika motocyklowego jest zdecydowanie inny niż profil stereotypowego motocyklisty. Typowy polski motocyklista to raczej człowiek o ustabilizowanej sytuacji materialnej i rodzinnej, dla którego ważne jest to aby doświadczyć emocji, które motocykl zapewnia, a jeszcze ważniejszy jest bezpieczny powrót do domu.
– Stereotypy na temat motocyklistów potrafią być bardzo krzywdzące. To już dawno nie są młodzi mężczyźni, którzy ubrani w klapki i krótkie spodenki hałasują na ulicach potężnymi maszynami, których nawet nie umieją opanować. Mogę ze swoich doświadczeń z dróg całego świata powiedzieć, że nasi rodacy decydujący się na podróżowanie, będą w porównaniu do kolegów w innych krajach wyróżniać się tym, że są np. świetnie ubrani, mam tu na myśli jakość i kompletność odzieży, która zapewnia bezpieczeństwo. Z własnych obserwacji widzę, że zarówno kobiety i mężczyźni bardzo chętnie uczestniczą w szkoleniach motocyklowych. Inwestują w swoje umiejętności i dbają o to, żeby co roku coś w swojej technice poprawić. Nasi kursanci to w przeważającej mierze ludzie których znamy z imienia i nazwiska, bo od wielu lat widujemy się nawet kilka razy w roku – dodaje Mariusz Łowicki z California Super Bike.
Rozwiązania ubezpieczeniowe dla motocyklistów
Oferta dla motocyklistów to nie tylko organizatorzy wyjazdów czy szkoły jazdy. Coraz częściej w stronę motocyklistów spoglądają również firmy ubezpieczeniowe i assistance, tworząc rozwiązania dedykowane tej grupie. Na rynku znajdziemy choćby dedykowane pakiety pomocowe dla miłośników jednośladów, zarówno z ochroną ubezpieczeniową w Polsce, jak również innych krajach Europy.
– Jesteśmy jedynym podmiotem w Polsce, który ma dedykowane assistance dla motocyklistów. Tworząc serwis internetowy i produkty, pomyśleliśmy o posiadaczach skuterów, mniejszych i większych motocykli, o tych którzy raczej jeżdżą po Polsce i tych którzy organizują wyjazdy zagraniczne. Sama konstrukcja produktu jest dosyć innowacyjna. To ubezpieczenie za które klient płaci jedynie w trakcie sezonu motocyklowego. Nasze dotychczasowe doświadczenia są bardzo dobre. Zainteresowanie i liczba klientów rośnie rokrocznie. Do tego, nie sprawdziły się nasze obawy na temat szkodowości. Okazało się, że motocykliści są wyjątkowo samodzielni i korzystają z naszego assistance dopiero, gdy wszystkie próby poradzenia sobie we własnym zakresie zawiodły. Zdecydowaliśmy się też zainwestować w specjalnie przyczepki do profesjonalnego transportu motocykli, a nasi usługodawcy mają właściwe kompetencje, żeby radzić sobie z naprawami na drodze i transportem motocykli. Te pojazdy wymagają bowiem zarówno specjalnego sprzętu jak i umiejętności, żeby taki transport bezpiecznie zrealizować – komentuje Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
W pakietach assistance znajdziemy takie usługi jak naprawa na miejscu (o ile ta jest wykonalna na poboczu drogi czy parkingu), transport do serwisu, dostarczanie paliwa, pojazd zastępczy, przy czym jest to samochód a nie motocykl. Ubezpieczenie assistance na wyjazdy zagraniczne zawiera w sobie również ubezpieczenie turystyczne gwarantujące pokrycie kosztów leczenia i assistance medycznego.